PRESS RELEASE / DILLON GALLERY / NEW YORK / OCT 4TH 2010

For immediate release // Oct 4th 2010
 
PER FRONTH´S NEW EXHIBITION EVOLUTION OF MELANCHOLY AT DILLON GALLERY, NEW YORK

OCT 7TH - NOV 6TH 2010 Opening Reception: Thursday Oct. 7th 6 - 8 pm

US BOOK-RELEASE OF PRESS PUBLISHING RETROSPECTIVE VOLUME ABOUT THE ARTWORK OF PER FRONTH

In EVOLUTION OF MELANCHOLY - a retrospective collection of works by Per Fronth addresses the dilemmas facing the Human Condition - a recurring theme in Fronths artistic output. Choosing visually exotic environments as backdrops to discuss contemporary issues, the exhibition will expose the public to his latest series Theatre of War - the ongoing conflict in war-torn Afghanistan - where Fronth spent time with the Norwegian forces participating in the International Security Force ISAF. He is among the first artists to be allowed to visit and work in the war-zone.

Known for his large mixed media compositions Per Fronth´s EVOLUTION OF MELANCHOLY, focuses
on three major storylines in his artistic production, inspired and drawn from his controversial - and yet successful series Xingu Chronicles ( 1998 ), BLOODLINES ( 2000 ) and Theatre of War ( 2009 ).

US BOOK-RELEASE PRESS PUBLISHING: PER FRONTH

The 304 page book of the artwork of Per Fronth is the largest retrospective volume of his works till date.
Introduction by John August Wood, Professor in Photography and English Literature ( US ) and
text by Cecilie Tyri Holt, Arthistorian, ( NO).
The book, written in English with Norwegian as the secondary language has already sold over
4000 copies in Norway. And it is already collecting awards; the book won the Diploma for best design in the Norwegian Bookpublishers Association annual competition 2010.
The book will be distributed in the US by D.A.P. Distributed Art Publishers and will be available
online at artbook.com
ISBN: 9788275473644 I

Contact information:
Valerie Dillon / Dillon Gallery / Tel 1 - 212 - 727 8585 / valerie@dillongallery.com /
www.dillongallery.com
Per Fronth T + 47 9909 6000 per@perfronth.com
www.perfronth.com
Per Fronth is available for media interviews upon request.
He will be installing the exhibition on Tuesday and Wednesday.
HighRez images available for media at www.perfronth.com

 

--------------------------------------------------------------------------------

 


Pressemelding

Kristiansand / New York, 9.september 2010
 
 
GRAND HYATT NEW YORK BESTILLER PER FRONTH HOVEDVERK

Per Fronth avduker i oktober 2010 bestillingsverket Split Sky (atlantic timeline) spesiallaget til lobbyen i ærverdige Grand Hyatt New York Hotel (GHNY). I tillegg vil bestillingsverket Theme for Great Cities (New York) bli installert i 1256 av hotellets gjesterom – i form av lisensierte spesiallagde veggarbeider
gjort i samarbeid med Looney & Associates, Dallas.

Norsk kunst markerer seg sentralt i metropolen

Per Fronth, billedkunstner og fotograf, har i samarbeidet med Grand Hyatt New York og Bentel & Bentel Architecs, produsert et ruvende fotografisk kunstverk i glass som måler 550 x 330 cm (18 m2 ) Bestillingsverket vil ønske reisende fra hele verden velkommen til den nyrenoverte lobbyen i hjertet av New York.
 
Kunstverket Split Sky (atlantic timeline) er inspirert av min reise over Atlanterhavet i en liten seilbåt - og er en kontemplativ refereranse til den iboende kraft alle mennesker gjør bruk av på sin vandring gjennom livet, uttaler Per Fronth.
 
Langvarig og prisbelønnet samarbeid

Grand Hyatt New York GHNY som gjennomgår en fundamental renovering i 2010, har hentet inn de prisbelønte arkitektfirmaene Bentel & Bentel Architects, Long Island og Looney & Associates, Dallas, til å fornye det ærverdige og historiske hotellet midt på Manhattans 42. Gate. Lokalisert mellom New Yorks landemerker togstasjonen Grand Central Terminal og Chrysler Building, GHNY, har i en årrekke fremstått som kronjuvelen i Hyatt Corporation´s Grand Hyatt merkevare.
Bentel & Bentel Architects betraktes som et av amerikanerenes mest nyskapende og kontemporære arkitektfirmaer - de stod for den kritikerroste nyrestaureringen av
Museum of Modern Art på Manhattan

Fronths bestillingsverk på Grand Hyatt New York er det siste i rekken av store prosjekter han har utført i samarbeid med det anerkjente arkitektfirmaet Bentel & Bentel. Tidligere arbeider inkluderer MGM Grand Hotel Las Vegas (2002),  Boca Raton Resorts, Florida (2007) og Rouge Tomate Restaurant, Fifth Ave, New York ( 2008). Cielo Project for Boca Raton Resorts ble belønnet med den prestisjetunge 2007 GANA Awards - Glass Association of America.

Øvrige New York-aktiviteter for Per Fronth sammenfallende med GHNY i oktober

6. Oktober: Boklansering i USA: Press Forlag: Per Fronth
7. Oktober Åpning av retrospektiv utstilling Evolution of Melancholy , Dillon Gallery, Chelsea

I 2009 publiserte Press Forlag den første fullstendige boken om Per Fronth arbeider - skrevet av kunsthistoriker Cecilie Tyri Holt (NO) og professor i fotografi John August Wood (US).  Boken lanseres i USA i 6. oktober 2010 på D.A.P og artbook.com – i forbindelse med Per Fronths separatutstilling på Dillon Gallery i New York samme måned. Kunstboken har i Norge passert over 4000 solgte.

Fakta om Per Fronth:

Per Fronth, f:1963, norsk billedkunstner. Fronths arbeider er i de permanente samlingene til bl. a. Museum of Modern Art, Wakayama, Japan, Biblioteque Nationale, Paris, Sørlandet Kunstmuseum såvel som i en rekke private og offentlige samlinger som Sting & Trudie Styler og tidligere amerikanske vise-president Al Gore, NHO, Ekebergrestauranten, NATO og MGM Grand, Las Vegas.
 
Fronth´s historiefortellinger fokuserer ofte på de utfordrende aspekter ved den menneskelige natur. Han har produsert mange kontroversielle - og likevel suksessrike utstillinger; som Xingu Chronicles, (New York,1998), som omhandlet regnskogfolkets kamp for egne rettigheter i Amazonas, Brazil,  BLOODLINES, ( London 2000) som  tok for seg den nå forbudte revejakten i England med Prince Charles - og suksessen i 2009, Theatre of War, som setter søkelyset på norske kampstyrker som Demokratiets Soldater i krigsherjede Afghanistan.
 
Per Fronth arbeider med fotografi som sitt rå-materiale; han skaper fotografi som maleri - hvor den virkeligheten fotografiet gjengir kun er en komponent av i tilblivelsen og forståelsen av verkene hans - med det resultat at hans kunst er en uvanlig stemme på den kontemporære kunstscene.
Fronth arbeider i store formater og har i de siste år konsentrert seg om monumentale bestillingsverk
 
I 2009 ble Per Fronth utnevnt til Nobel Kunstner - og ble selektert til å lage Diplomet til Nobels Fredspris som samme år ble tildelt til den amerikanske presidenten Barack Obama.  Fronth er første fotografiske kunstner som har mottatt tittelen.
 
Per Fronth er en prisbelønt film regissør. I tillegg til å ha vunnet flere priser som PDN Grand Prize og ShortFilmsInternational, New York, har hans kortfilmer Ode to a Hunter "( 2000) og Godiva (2001) blitt invitert inn i de offisielle programene til Berlin, Toronto og Sundance filmfestivaler.
 
 
Vedlegg - høyoppløselig fil for media - last ned fra www.perfronth.com

Split Sky (atlantic timeline)
Per Fronth ( portrett ) Photocredit: Per Fronth Studios

Kontaktinformasjon:

Sigmund Bakken / Galleri Trafo + 47 9242 8781
sigmund@galleritrafo.no
 
Bentel & Bentel Architects :
Paul Bentel +1 516 676 2880 ( USA tidsforskjell: minus 6 timer)
plb@bentelandbentel.com

Billedkunstner Per Fronth
per@perfronth.com

www.perfronth.com

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

PDF: Pressemelding Per Fronth / Agendas / AalesundKunstforening

 

PRESSEMELDING:

Per Fronth i Aalesunds Kunstforening fra 9. mai!


Ålesund 28. 04 . 09 –Per Fronth (f.1963 Kristiansand) stilte ut i Aalesunds Kunstforening første gang i 2005, en utstilling som vakte oppmerksomhet og begeistring hos vårt publikum. Nå er han tilbake med åpning lørdag 9. mai kl. 1200!

I tiden som har gått siden han stilte ut hos oss har kunstneren hatt en lang rekke utstillinger, og gjort en flere utsmykkinger. I 2008 stilte han ut i Galleri BI-Z i Kristiansand og i sitt faste New York galleri; Dillon Gallery, og ved begge utstillingene kunne Per Fronth notere overveldende oppmerksomhet og svært godt salg.

Per Fronth har utviklet sin helt spesielle mixed media-teknikk med å overføre foto til lerret for deretter å male over. Han framstår for undertegnede som en historieforteller, – synsinntrykk og personlige opplevelser dokumenteres gjennom kameralinsen, før han deretter vever brokker og utsnitt av bildene sammen til nye historier. Slik gjennomgår bildene stadige og spennende bearbeidelse.

Per Fronths’ bildespråk kan i første omgang virke svært tilgjengelig for betrakteren, men ved å lese nærmere ser man at bildene inneholder mange, og overraskende lag av dokumentasjon. I hans arbeider ligger det ofte et anstrøk av melankoli, noe udefinerbart som ligger og ”skurrer”.

Per Fronth er født i 1963 i Kristiansand, og arbeidet i ca 10 år som pressefotograf i VG før han startet på sin kunstneriske vei under mentorer som Arild Jacobsen, Kjell Nupen, Bob Blackburn og Odd Nerdrum. I første halvdel av 1990-tallet flyttet han til New York hvor han bodde og arbeidet i hele 13 år før han flyttet tilbake til Europa, først Frankrike og nå Kristiansand.(nå bor han på Flekkerøy)

Han har hatt flere store utstillinger i New York, i tillegg til Oslo, Kristiansand, London og Chicago. Han er innkjøpt av en rekke offentlige og private samlinger, blant annet Museum of Modern Art - Japan , US Library of Congress, Sørlandets Kunstmuseum, MGM Grand Hotel-Las Vegas, Ekebergrestauranten-Oslo, NATO-Stavanger, Sting & Trudie Styler -New York.

Per Fronth er i det hele tatt ikke redd for å ta nye teknikker og uttrykk i bruk, og for et drøyt år siden skipet han av gårde en ett tonn tung og ni meter lang pleixiglassfrise med havmotiv til et hotell i Miami. I november 2008 leverte Per Fronth sitt største bestillingsoppdrag til Rouge Tomate NYC på Fifth Avenue i New York. Glassinstallasjonen Photosynthesis 8:31 på over 30 m2 representerer det tredje suksessfulle samarbeidet med Bentel & Bentel Architects, New York. Nå venter et liknende bestillingsoppdrag fra Amsterdam. Og i New York og Tokyo venter gallerier på ytterligere nye verk til høsten.


PRESS FORLAG arbeider nå med bok om Per Fronth som kommer ut senere i år.


Kunstneren har nettopp fått Forsvarets tillatelse til en reise til Afghanistan – hvor han skal dokumentere fra landets vedvarende krigshverdag med tanke på nye kunstprosjekt.


Anne Standal - intendant
---------------------------------------
Høy-oppløselige bilder tilgjengelige for pressen: www.perfronth.com : media center

 

--------------------------------------------------------------------------------

FOR IMMEDIATE RELEASE

CONTACT: SARAH ABELL (X108)
ELIZABETH KELLOGG (X128)
BALTZ & COMPANY
212.982.8300


Rouge Tomate Opens in New York City
Chef Jeremy Bearman Debuts Modern American Menu in
Striking Bentel & Bentel-Designed Restaurant


New York, December 2008 – Located in the heart of Midtown Manhattan, Rouge Tomate, designed by award-winning architectural firm Bentel & Bentel, has opened at 10 East 60th Street at Madison Avenue. Under the direction of executive chef Jeremy Bearman, Rouge Tomate features a market-driven and locally sourced modern American menu that adheres to the principles of S.P.E. (Sanitas Per Escam). Rouge Tomate, a project by entrepreneur and restaurateur Emmanuel Verstraeten, is committed to social and environmental consciousness, offering a balanced approach to sourcing and preparing food in a serene environment.


Executive chef Jeremy Bearman, an alumnus of L’Atelier de Joel Robuchon in Las Vegas and New York City’s db Bistro Moderne, has developed seasonal a la carte menus for the restaurant’s two distinct spaces—the street-level café and downstairs dining room—that utilize local purveyors and sustainable ingredients. Bearman and executive pastry chef James Distefano collaborate with culinary nutritionist Natalia Rusin on sweet and savory dishes to ensure that each follows the principles of S.P.E. A culinary and nutritional charter developed by chefs and nutritionists, S.P.E. is based on a genuine respect for ingredients and the crafting of balanced dishes that naturally marries thoughtful, well-executed cuisine with authentic nutrition.


Rouge Tomate’s café and lounge offer a more casual dining experience, while a 15-seat curved walnut and oak bar serves fresh juices, hand-crafted cocktails using house-made ginger ale, lemon-lime, and other sodas, tonics and mixers. A wide selection of wines and spirits, including bottles from top organic and biodynamic producers, rounds out the beverage program. Guests can relax and dine while seated on custom-made leather chairs and sofas in neutral shades of cream and tan, in two cantilevered booths suspended over the dining room below or four semi-private booths, or café chairs and tables while overlooking a floor-to-ceiling “wood tower,” wall-mounted oak trellis and photographic art installations by Norwegian artist Per Fronth.


Signature dishes from Bearman’s café menu include Market Squash Agnolotti with a poached farm egg, Brussels sprouts and mushroom vinaigrette; Fluke Tartar, served with spaghetti squash, Asian pear and mustard oil; thin and crispy Spanish Mackerel and Sweet Onion Flatbread with Taggiasca olives, roasted peppers, fennel and fresh basil; Wild Striped Bass cooked a la plancha with shellfish chowder and celeriac; and Venison Brochette, garnished with bulgur wheat, dried fruit chutney and minted yogurt Raita.


Downstairs, Rouge Tomate offers more formal dining for up to 120 guests, including six semi-private booths overlooking a shallow pool filled with cranberries and a private dining room that accommodates up to 18 people. Signature appetizers include Nantucket Scallop Tartar with American Sturgeon Caviar and argan-yuzu vinaigrette; Market Potato and Farm Egg with foraged mushrooms and sherry vinegar; Cannelloni of Beets and Beet Leaves, with sheep’s milk yogurt, blood oranges, pistachios and ice wine vinegar; Arctic Char with Smoked Sea Salt, trout roe and daikon radish. Entrees include rice paper-wrapped Black Cod with Napa cabbage, kohlrabi, ginger and horseradish broth; Long Island Duck with fregola, quince and Medjool dates; farm-raised Rabbit Fleischnacke with chestnut pasta, apple and tarragon; and Grass-Fed New York Strip served with buttermilk-parsnip puree, cipollini onions and red wine vinaigrette.
To end the meal, executive pastry chef James Distefano executes seasonally inspired desserts with skillful combinations of textures, flavors and savory-sweet balances. The café menu features a Soy Milk Panna Cotta with caramelized banana and maple gelee; Poached Autumn Fruits with stone ground oat crumble and rum raisin gelato; and Seasonal Fruit and Sorbet Plate. The dining room dessert menu includes a Hudson Valley Apple Soup with buttermilk parsnip gelato and freshly baked oatmeal cookies; Chocolate & Banana tasting, including caramelized banana napoleon, roasted banana sorbet, and hot cocoa; and Hawthorne Valley Yogurt and Huckleberry Parfait with star thistle honey, chamomile and candied lemon.


Under the direction of sommelier Pascaline Lepeltier, one of France’s most acclaimed sommeliers, Rouge Tomate offers a carefully selected global wine list of over 200
domestic and international bins, including a handful of wines from New York estates. Divided by country and then region, Rouge Tomate’s wine list offers several biodynamic and sustainable wines. Approximately 15 wines are poured by the glass, ranging from $9 to $18, and another 15 half bottles start at $20. A generous selection of dessert wines, organic tea and coffee, after-dinner liquors and cocktails are also available.


The essence of the Rouge Tomate lifestyle is further enhanced in the serene spirit and atmosphere of the space. Bentel & Bentel created a soothing urban retreat, integrating elements from the outside environment including water, light wood, natural materials colorful foliage to strengthen the connection to nature. The restaurant’s dramatic design includes a natural color palette, back-lit oak wood walls, walnut hard-wood floors and an open kitchen designed according to the Golden Ratio, which symbolizes perfect harmony in architecture.


Rouge Tomate is dedicated to proactively addressing social and environmental issues, from the design of the restaurant to the development of the menu. A member of the Green Restaurant Association, Rouge Tomate reduces its carbon imprint by choosing ecological materials made from recycled or recyclable elements; using Forest Stewardship Council (FSC) certified wood for floor and furniture whenever possible; using energy-efficient equipment such as ovens, refrigerators and lighting systems; giving preference to local and seasonal products; buying meats and poultry from farmers who feed animals with local plants; and selecting some wines by viticulturists who follow organic and biodynamic principles.


Rouge Tomate is located at 10 East 60th Street (between Madison Avenue and Fifth Avenue), and is open daily. Rouge Tomate offers a la carte lunch and dinner menus in the upstairs café and an a la carte dinner menu in the downstairs dining room. Lunch is served noon to 4 p.m. in the café seven days a week; dinner is served between 5:30 p.m. and 10:30 p.m., in both the café and dining room, Monday through Saturday. For reservations or more information, please call 646.237.8977 or visit www.rougetomatenyc.com.


FOR MORE INFORMATION ABOUT ROUGE TOMATE, PLEASE CONTACT

SARAH ABELL (SABELL@BALTZCO.COM)
OR ELIZABETH KELLOGG (EKELLOGG@BALTZCO.COM) AT BALTZ & COMPANY – 212.982.8300
FOR MORE INFORMATION ABOUT S.P.E., PLEASE CONTACT EVY GONZALES OR EMILY HALVERSON
(INFO@KBHALLGROUP.COM) AT KBHALL CREATIVE GROUP – 212.777.3455

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Press Release

Dillon Gallery New York 2008


Per Fronth: Carbon Compositions / Dillon Gallery / New York


October 7, 2008—November 4, 2008

A photograph is generally seen as proof of something happening, or of someone being in front of the camera. This reality effect leads the spectator to acknowledge a photograph in a completely different way than one does a painting. One looks at a painting without recognition. We accept that a painting is fiction, but we take it for granted that a photograph often represents reality. The question Per Fronth examines in “Carbon Compositions” is what happens to the degree of reality when the principles of the two mediums are combined?

Per Fronth creates paintings using different incidences in his life to create a new story, composed of a number of photographs taken over the course of minutes or days. Fronth can be compared to a musician that samples elements from multiple songs and then layers the elements to create a unique composition. His collection of images are combined and embellished to create a reconstruction of a “new reality,” providing every picture with a new layer of meaning. Because Fronth uses his natural environment in his work, he creates a believable reality through the lens of a rich regional sensibility. Autobiographical story lines taken from the photographs of his southern Scandinavian home continue to resound in “Carbon Compositions.” The artworks are seemingly laced with pathos, yet are amazingly tempered by a Scandinavian top-of-the-world rollicking humor.

Although working and exhibiting extensively in the international arena, the artist now chooses to reside in Norway, his place of birth. Since starting his career as a photojournalist in Norway, Per Fronth has had over 20 solo exhibitions. Dealing often with epic statements, Fronth has documented such diverse events as the disappearing of the Xingu Tribe in Brazil to the last fox hunts of the Duke of Beaufort. Following his early success in 1998 with Dillon Gallery for the “Xingu Chronicles”, the artist has now chosen to document his personal arena. Dillon Gallery is proud to present Per Fronth’s uniquely poetic visions of the quiet intimacy of the private world he inhabits.

http://www.artinfo.com/galleryguide/11974/460/118684/dillon-gallery-new-york/exhibition/per-fronth-carbon-compositions/press_release/

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

PRESSEMELDING



PER FRONTH

In abundance

KUNSTGALLERIET åpner torsdag 12 oktober kl 19.30 - 21.00 separatutstilling av Per Fronth i galleriet på Madlaveien.

Bakteppe for denne utstillingen er samfunnets overflod (abundance). Per Fronth har iscenesatt et teaterstykke (som ennå ikke er skrevet..) av tenkte situasjoner og scenarier, konstruerte hverdagsritualer i en annerledes virkelighet. Undertoner av det mystiske kroppslige og multipliseringen av elementer skaper et tvetydig uttrykk. Et markant trekk ved utstillingen er de mange innbyrdes motsetningsforholdene utstillingen dreies rundt; orden-kaos, skjønt-groteskt, naturlig-kunstig, innside-utside, positiv-negativ.


Per Fronth er født i 1963 i Kristiansand. Etter nærmere 10 år som pressefotograf i VG startet han på sin kunstneriske vei under mentorer som Arild Jacobsen, Kjell Nupen, Bob Blackburn og Odd Nerdrum. Fronth utviklet en mixed media-teknikk med å overføre foto på lerret for deretter å male oppå, noe som skaper en helt spesiell stemning og gir et gjenkjennelig særpreg.
Han har hatt flere store utstillinger i New York, i tillegg til Oslo, Kristiansand, London og Chicago.
Er innkjøpt av en rekke offentlige og private samlinger, bl.a.; Museum of Modern Art , Meisner Collection , Sting & Trudie Styler, Lauren & Paul Savoy og Royal Norwegian Consulate General.
Etter mange år i utlandet (New York og Frankrike) er Per nå tilbake i Norge med verksted i hjembyen Kristiansand og studio i Oslo.

Omtale av Pers siste oppdrag i Fedrelandsvennen sist uke:
http://www.fvn.no/kultur/kunst/article400788.ece


Siste utstillingsdag er 5.oktober.

Ved spørsmål vennligst kontakt
Elin Halvorsen

postmaster@kunstgalleriet.no   Tlf: 51 52 30 70  Mob: 414 37 444

 

Vedlagt følger foto av maleriet ”mms.metaphore.dragonfly”,
oil/mixed media on canvas, 163x203 cm

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

PRESSEMELDING:


Per Fronth åpner ny kunstutstilling: / undertow
Galleri BI-Z / Dronningensgate 39 / 4610 Christiassand / tel 3802 5330
Lørdag 30. oktober - 21. November 2004
www.perfronth.com
Katalog på 28 sider tilgjengelig i PDF-format 4.7 MB / og i papirutgave
Høy-oppløselige bilder tilgjengelige for pressen


Per Fronth: / undertow
Nummenhet som føde


I sin siste serie med arbeider setter Per Fronth fokus på en av vår tids snikendefolkesykdommer: nummenhet.
Gjennom en rekke verk hentet fra de mange søppelplasser på Internett, bruker Per Fronth bevisst rå-materiale fra pornoindustrien som videreforedles på Ikea kjøkkenplater for alment kunst-konsum.
Lag på lag med løgn skvises tilsynelatende sammen til en ny form for visuell lyrikk. Dette er ikke en kritikk av porno-industriens grep om rett-i-koppen-virkelighet; snarere en videreforedling eller resirkulering av den i en fjern og nummen form.
Som en parallel og muligens en motpol til disse arbeidene har Fronth bygget opp et repetoar av underfundige karakterer hentet rett ut fra vår Playstation -virkelighet. Disse figurene eller avatarene, er bygget opp ved hjelp av et 3D-program og tillagt menneskelige karakter-trekk, eller betydelig mangel på disse, Samme program benyttes også av politiet underrekonstruksjon av kriminalsaker og den kliniske innfallsvinklingen skaper en fremmedgjøring av karakterene Fronth skaper.
I korte trekk søker disse to historiene å knytte sammen og reflektere den nummenhet og apati som oppstår når samfunnet til de grader bombarderer individet med reality-showenes intimitets tyrrani; hvor konsum ikke er en handling, men en tilstand.

 

--------------------------------------------------------------------------------

Anderson Stewart Fine Art
19 Grosvenor Gardens
London SW1W OBD
Tel 0171-233 7012
Fax 0171-233 7014
email: and.stew.fineart@england.com

For Immediate Release:

Contact:
James Anderson
Laura Stewart
0171- 233 7012

FOX HUNTING CONTROVERCY JUMPS THE FENCE INTO FINE ART

PER FRONTH'S "BLOODLINES" AT CANDID ARTS TRUST FOUNDATION
FROM JANUARY 18 THROUGH FEBRUARY 5

London - An exhibition of extraqordinary new works on the subject of the Duke of Beaufort's Foxhunt bring the heated controvercy over this historic blood sport into the fine art world at an exhibition at the Candid Arts Trust, 3 Torrens Street, London, EC1V 1NQ

Per Fronth, a well-known Norwegian painter/photographer based in New York, has created with permission of the Duke of Beaufort a majestic visual chronicle of this venerable social ritual. Fronth is noncommital regarding his political stance regarding foxhunting.
Those in hearty favour will find the works beautiful in an innocent Merchant-Ivory-esque evocation of the playtime of the English aristocracy, while those in opposition may detect sinister undertones in Fronth's possible sardonic "portraits" of hounds, meat for the slaughter and toffs tippling brandy - in the oft-quoted words of Oscar Wilde, "the unspeakable in pursuit of the uneatable".

The politics of the work are, however, secondary to the visual appeal of Fronth's finished product. The works are manipulated digital photographs then painted by Fronth. Their formal and classical feel is achieved with sepia tones and grid-like perspectives. Fronth's photographs of landscapes have the restrained feel of Paul Sandby in th 18th Century,
while his cutting edge photographic manipulations and added paint will appeal to those who applaud Robert Rauchenberg's visual trickery. They are both epic and intimate.

According to Cambridge critic Brian Ashbee: Fronth is concerned to elucidate the complex symbiosis in which man, horse, hound and fox all play their predetermined roles. He does not descend into easy invective. He seeks to under-sign this age-old relationship between man and animal and tease out its implications. The riders here are no individuals but archetypes, part of a larger pattern of which they themselves may barely be aware. These images celebrate its (the hunt) lyricism, its energy, the manic exhilaration of its speed, while making us aware of its darker side. As such they issue a challenge to the spectator. If this remarkable series of works does indeed offer something of an answer, it is not a simplistic one, but a nuanced and complex one in which compassion; horror, irony and humour all play their part. The Hunt, after all, is as old as Humanity. Whether we like it or not, it is in our blood".

 

--------------------------------------------------------------------------------